Leestijd 4 - 5 min
Bouwen aan een sterke basis
leerKRACHT-aanpak geeft verbetercultuur een boost
De Korenaer Rector Baptistlaan in Eindhoven volgt de leerKRACHT-aanpak en werkt zo aan een positief schoolklimaat met een krachtige verbetercultuur, vertellen orthopedagoog Marieke Damen en directeur Marjo Brinkman. “We willen natuurlijk dat leerlingen én medewerkers trots zijn op onze school!”

“Wij waren als school heel goed in het bedenken van plannen, maar in de uitvoering bleven die goede ideeën nogal eens hangen”, steekt Marieke Damen van wal. Dus ging de school op initiatief van teamlid Mario Damen aan de slag met de aanpak van Stichting leerKRACHT. “Die gaat uit van kleine doelen stellen en elke dag verbeterstappen zetten.” En ja: dat wérkt.

Marjo Brinkman werd directeur van de school toen het team al was begonnen met leerKRACHT en de aanpak spreekt haar aan, juist omdat die steeds meer van het team zelf wordt.
“Vanochtend bleek dat onze techniekdocent ziek is”, illustreert zij. “Dan bespreken we met elkaar hoe we dat oplossen: er wordt niet meteen naar mij gekeken als directeur.” “We zijn allemaal samen aan dezelfde doelen bezig”, vult Marieke aan.

Juist in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) vraagt werken aan een positief schoolklimaat en verbetercultuur permanent focus. “Veel leerlingen hebben er niet zelf voor gekozen om hier te zijn. Ze hebben het gevoel dat ze móeten. Dat vraagt van ons extra aandacht en daar helpt leerKRACHT ons bij.”

Een jaartje bezig

De school is al gewend aan de dagelijkse bordsessies, één van de pijlers onder de aanpak. Ook maken vakgroepen samen afspraken en lessen, de tweede pijler. “Vorig jaar ging het bijvoorbeeld over hoe wij leerlingen intensiever aan de slag wilden laten gaan met ‘leren leren’”, illustreert Marieke.
Ook met elkaars lessen bezoeken – pijler drie - is de school gestart en dat krijgt dit jaar nog meer richting. “Teamleden krijgen hier tijd voor”, benadrukt Marjo. “Door meer uitwisseling verlaag je de drempel om elkaar ook op andere momenten op te zoeken en hulp of advies te vragen.”

Leerlingen krijgen meer stem

Leerlingen meer stem geven in en over het onderwijs staat dit jaar ook in het jaarplan van de school. Op individueel niveau gebeurt dit zeker al, doordat leerlingen betrokken zijn bij het maken van hun ontwikkelingsperspectief.
Marjo zoekt ook naar meer betrokkenheid bij het onderwijs zelf. “We willen de leerlingenraad nieuw leven in blazen. En we introduceren een andere manier van conflictoplossing: herstelrecht. We experimenteren ook in klassen met bordsessies zodat leerlingen op die manier betrokken zijn. De eerste ervaringen zijn heel positief.”

Elke dag samen een beetje beter: leerKRACHT

Elke dag samen een beetje beter: dat is het credo van de leerKRACHT-aanpak die scholen helpt om hun verbetercultuur te creëren.

Leren van elkaar en samen met leerlingen en schoolleiding verbeteren: dat zorgt voor meer plezier in je werk en voor minder werkdruk, betrokken leerlingen en beter onderwijs.

Vier leerKRACHT-instrumenten

Aan de basis van leerKRACHT staan vier instrumenten die elkaar onderling versterken.

1 de bordsessie: korte effectieve werksessie waarbij collega’s met de schoolleiding wekelijks de voortgang bespreken op doelen die je samen hebt gemaakt

2 gezamenlijk leerontwerp: doelen samen vertalen naar de dagelijkse lespraktijk – door samen lessen voor te bereiden maak je gebruik van elkaars kennis en ervaring en verbeter en vernieuw je lessen

3 lesbezoek en feedback: van en met elkaar leren, dat kan prima door bij elkaar te kijken en samen te bespreken of de beoogde doelen worden bereikt en hoe het nog beter kan

4 de stem van de leerling: leerlingen zijn de grootste inspiratiebron voor nieuwe lesdoelen: zij kunnen feedback geven over het onderwijs en zo meewerken aan verbetering

Projectmatig werken maakt leren leuker
Eén van de manieren om leerlingen actiever te betrekken bij het onderwijs, is het projectmatig werken dat in de onderbouw van de school al vorm krijgt. Docent Peter Bossong heeft er al positieve ervaringen mee.

“Ik ben mijn onderwijs altijd aan het vernieuwen”, vertelt Peter. “Samen met mijn collega techniekdocent geef ik nu vorm aan projectmatig onderwijs.” Dat gaat ‘met vallen en opstaan’, maar Peter ontdekt steeds meer wat wel aanslaat bij leerlingen, en wat minder. “Bij elk thema proberen we vakken met elkaar te verbinden en leerlingen ook met hun handen te laten werken.”

Zo maakten leerlingen al uitvergrote orgaan-modellen voor biologie en nu is een sterrenstelsel in de maak dat aan het plafond komt te hangen. Peter heeft plannen om leerlingen organen te laten maken voor een skelet dat hij gebruikt voor biologie, zodat je letterlijk naar binnen kunt kijken … Ook gaan er van oude spijkerbroeken en epoxyhars meubels gemaakt worden voor culturele en kunstzinnige vorming.

Een waar kunstwerk is de grote 3D-plattegrond van Eindhoven. “Leerlingen hebben allerlei informatie opgezocht over de bijzondere gebouwen die onze stad nog heeft. Die hebben ze in miniatuur gemaakt en een plek gegeven op de plaat”, legt hij uit. “Dat vonden ze leuk om te doen.”

Niet alles valt in de smaak hoor, want een bouwtekening maken en Griekse en Romeinse gebouwen in elkaar zetten van hout, sloeg minder aan, meldt Peter. Zo ontdek je al zelf lerend wat werkt en wat niet. “Hoe dan ook zorg ik voor veel variatie in de les. Deze herfst gaan we bijvoorbeeld lekker naar buiten voor een paddenstoelenproject, dan maken leerlingen met hun telefoon een fotoreportage. Van dat soort dingen wordt leren gewoon leuker.”

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel
eerder verschenen Samen betekenisvol leren - sectorkrant Zuid november 2019
relevante categorieën (mede)eigenaarschap, kwaliteit, vso

VSO De Korenaer

Rector Baptistlaan 21

5643 MR Eindhoven

Tel.: 040 -248 50 42

E-mailkorenaer.rb@aloysiusstichting.nl

 

Postadres:

Postbus 4010

5604 EA  Eindhoven