Leestijd 4 - 5 min
Intensief oudercontact zeer gewaardeerd
Wat een fijn nieuws. Uit de ouderpeiling die onze stichting vlak voor de zomervakantie deed, bleek dat ‘onze ouders’ De Korenaer Rector Baptistlaan een royale 9 gaven voor hoe onze school in contact bleef tijdens de periode van afstandsonderwijs. Een mooi compliment. En dik verdiend, vinden ‘oma Ria’ en moeder Tineke. Ook mentoren Laura en Viviana zijn blij met de waardering, maar dat er zoveel contact is tussen school en ouders is voor hun eigenlijk heel normaal. Ook nu leerlingen gelukkig alweer een aantal weken ‘gewoon’ op school zitten.

Ria’s dochter heeft vier kinderen en de twee jongsten van 2 en 4 vragen veel aandacht. Dus stelde Ria voor dat tweedejaars leerling Jayden met zijn broertje bij opa en oma zouden komen logeren, toen de scholen afgelopen maart dichtgingen. Dan kon zij ze helpen met hun huiswerk. Met steun van mentoren Carin en Viviana lukte dat prima.

Samen aan de tafel huiswerk maken: oma Ria was en is paraat om te helpen.

“Elke ochtend kregen we om 8.15 doorgestuurd wat het schoolwerk was. Dan las ik me een beetje in zodat ik Jayden die ochtend goed kon helpen. Dat ging meestal heel goed. En als we ergens niet uitkwamen, konden we altijd even bellen met de leerkracht.” Er was veel contact en Ria kon ook even overleggen over de beste aanpak, als Jayden af en toe eens boos werd als het huiswerk een keer lastiger ging. Een rondje fietsen deed wonderen, daarna ging Jayden weer vrolijk aan de slag.

Oma wil wel klassen-assistent zijn

Al met al vond Ria het thuisonderwijs heel erg leuk om te doen. Het gaf veel voldoening. Ik heb al aangeboden dat ik wel klassen-assistent wil worden op school!” Wat het ook leuk maakte, was een kijkje in de school van nu. “Wij moesten vroeger alles uit boeken leren, maar nu krijgen ze bijvoorbeeld ook leuke filmpjes die ze kunnen bekijken. Dat blijft toch veel beter hangen?”

“Ouders waren eigenlijk allemaal positief over de aanpak"

Passend programma

Viviana was één van de mentoren van Jayden. “Hij heeft het super gedaan. Het was natuurlijk ook heel fijn dat oma er zo voor hem kon zijn. Die kinderen met wie het thuis leren niet goed ging, konden gelukkig ook voor de vakantie al in kleine groepjes naar school komen”, vertelt ze. Met de rest was veel contact via app, mail, telefoon of FaceTime.

“Ouders waren eigenlijk allemaal positief over de aanpak en hoe we het programma passend probeerden te maken. We stuurden steeds de planning zodat precies duidelijk was wat leerlingen moesten doen en wat ouders konden doen om te helpen en te motiveren.”

Veel oudercontact met ouders: voor Viviana is dat altijd vanzelfsprekend.

Dagelijks contact

Zelf waren Viviana en haar collega’s steeds bereikbaar. Daar gingen heel wat overuren in zitten. “Het was nodig”, vat ze krachtig samen. En ja, natuurlijk is dan fijn dat niet alleen leerlingen, maar ook ouders dat waarderen.

Dat vele contact is voor Viviana trouwens helemaal niets bijzonders. “Ook nu heb ik dagelijks contact met ouders. Ik vertel hoe de dag ging en laat vooral weten wat er góed ging. Ik houd de lijntjes zo kort mogelijk en vraag ook ondersteuning van ouders. Als er een toetsweek aankomt bijvoorbeeld, vraag ik of ze extra opletten op eten en drinken en goede nachtrust. Soms is er overdag iets gebeurd waarvan ik denk: goed dat je daar thuis nog even over praat. Dat soort dingen meld ik ook. Ik heb een goed en warm contact met ouders.”

"Thuis is de basis, dus je wilt graag op één lijn zitten met ouders"

Meer digitaal communiceren

Coördinator Marlijn Schaap is net als haar collega’s heel blij met het goede contact met ouders. “Het contact tussen leerling, ouders en school is zó belangrijk: we hebben elkaar keihard nodig. Wij proberen ouders ook mee te nemen in meer digitaal contact, ook omdat de coronamaatregelen weer zijn aangescherpt. Daarbij zetten we appen vooral in om verbinding te leggen met bijvoorbeeld de website, als er een nieuwe nieuwsbrief voor ze klaarstaat. Ik ga ook een online webinar geven voor ouders van schoolverlaters over vervolgonderwijs. We sturen dan een link naar dat webinar per app, om zoveel mogelijk ouders snel te bereiken.”

Laura en Viviana zijn blij met de waardering van ouders.
Een bedankkaartje van ouders voor de goede begeleiding van 'school': een fijn compliment!

Elke week even bijpraten

Ook mentor Laura heeft veel contact met de ouders van haar leerlingen. “Ik bel elke week om bij te praten en vertel dan graag wat er allemaal goed gaat op school. Tijdens afstandsonderwijs was er ook veel contact per app of mail. De eerste tijd stuurde ik leerlingen en ouders bijvoorbeeld dagelijks een appje met informatie over het huiswerk. In het begin ging dat heel goed, maar toen het langer ging duren ben ik elke dag online les gaan geven en stuurde ik een dagrooster. Met die structuur waren ouders blij.”

Moeder Tineke* hoefde haar zoon nauwelijks te motiveren; hij ging uit zichzelf goed aan de slag. “We werden door Laura van alles op de hoogte gehouden. En als onze zoon of wij een vraag hadden, kregen we snel serieus antwoord. Prima geregeld. Laura heeft hem supergoed begeleid.”
Tinekes zoon haalde zijn vmbo-diploma theoretische leerweg en studeert nu in het mbo, waar hij leren en werken combineert. “Het gaat heel goed.” “We missen hem op school”, reageert Laura, “zo’n fijn jongen om in de klas te hebben!”

Mentor Laura besteedt altijd veel aandacht aan ouderbetrokkenheid.

Graag samen doen

Mooi dat ouders zo tevreden zijn over het contact met school, maar omgekeerd is de betrokkenheid van ouders natuurlijk ook heel fijn. “Je wilt het graag sámen doen. Thuis is de basis, dus je wilt natuurlijk graag op één lijn zitten met ouders. Tijdens de startgesprekken die ik in het begin van het schooljaar heb gevoerd, bespreken we dat ook en vraag ik wat leerlingen thuis bezighoudt en hoe het thuis gaat. Dan kunnen ouders ook aangeven waarin ze hun kind wel, of iets minder in kunnen ondersteunen. Daar kan ik dan rekening mee houden.”
Dat ouders haar school zo hoog waardeerden in het oudercontact tijdens afstandsonderwijs, maakt Laura natuurlijk best trots. “We hebben er veel tijd en aandacht aan besteed om alles goed te laten lopen. Fijn dat het zo gewaardeerd wordt.”

*Tineke heet in
werkelijkheid
anders
auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel
relevante categorieën corona, koers, vso

VSO De Korenaer

Rector Baptistlaan 21

5643 MR Eindhoven

Tel.: 040 -248 50 42

E-mailkorenaer.rb@aloysiusstichting.nl

 

Postadres:

Postbus 4010

5604 EA  Eindhoven